Työpajatieto

Sivujamme päivitetään.

Siirry Valtakunnallinen työpajayhdistys ry:n sivuille tästä.

Valittu aihe: Työpajatieto

Tuotteiden myynti

Mölkky on maailman tunnetuin työpajatuote

 

Lahtelaisen Tuoterenkaan työpajassa valmistettava heittopeli Mölkky lienee maailman tunnetuin työpajatuote. Mölkkyä alettiin valmistaa 1990-luvun alussa, ja sen suosio koko perheen kesäpelinä kasvaa jatkuvasti. Vuosittain työpajan nuoret ja vajaakuntoiset valmistavat n. 300 000 Mölkky-peliä, joista 95 % menee vientiin.

Innokkaat Mölkyn pelaajat ovat perustaneet Suomen mölkkyliiton harrastuksensa tueksi. Onpa suunniteilla kansainvälisenkin liiton perustaminen. Pelin maailmanmestaruudesta mitellään 800 pelaajan eli parinsadan joukkueen voimin elokuussa Lahdessa.



 

Työpajat saavat vaihtelevan osuuden rahoituksestaan pajalla tehtyjen tuotteiden myynnistä. Pajoilla voi olla omia myymälöitä, joissa on tarjolla erilaisia pajatuotteita ja kierrätystuotteita. Lisäksi pajat saattavat tarjota erilaisia palveluja, kuten entisöintiä, autonhuoltoa, siivousta, asiointia, catering-palvelua tai ATK- ja mediapalveluja.

Pajatuotteiden kehittäminen ja markkinointi luovat mahdollisuuksia pajojen rahoitusrakenteen ja valmennustoiminnan monipuolistamiseen. Uusien tuotteiden ideointi ja kehittäminen pajalla voivat olla osa valmennustoimintaa.

Asiakkaina voivat olla yksityisten kuluttajien lisäksi myös yritykset. Alihankintayhteistyö on työpajoille merkittävää niin rahallisesti kuin kokemuksellisestikin. Valmentautujat saavat vastuuta tuotannollisesta työstä, ja yritysyhteistyön kautta voi avautua valmentaujille myös työpaikkoja yrityksiin. Alihankintana työpajoissa tehdään esimerkiksi erilaisia metallialan koneistus- ja rautarakennetöitä, puualan kokoonpano- ja rakenteiden osien valmistusta, erilaisten valmistesarjojen pakkausta ja viime vuosina myös puolustusvoimien eri valmiusmateriaalien huoltotöitä.

Pajan varsinainen tuote ei kuitenkaan ole työssä valmistuva esine, vaan valmennuspalvelun tuottaminen. Tuotannollisuuden vaatimukset eivät ole realistisia kaikkien valmentautujien kohdalla, mutta pajojen valmennustyötä tehdään oikeassa työssä. Tuotemyynnin ja työsuoritusten osuus pajojen tuloista voi vaihdella 10-70 %.